20 maart 2017

5X Je hoofd leeg

Geplaatst in: persoonlijk

5X Je hoofd leeg

Scholier, student of moeder: tijdens elke (nieuwe) fase van mijn leven heb ik momenten gekend waarop mijn hoofd geen informatie of prikkels meer op kon nemen en ik beslist toe was aan een break. Gewoon even zen, helemaal niets en me opladen voor een nieuwe start. In dit blog deel ik een aantal tips die ik toepas om m’n hoofd leeg te maken, zodat ik later weer optimaal aan het werk kan gaan.

Afbeelding via Shutterstock.

Al zo lang ik me kan herinneren, werk ik het liefst met lijstjes en planningen om mijn taken zo goed mogelijk uit te kunnen voeren. Ik vind het namelijk super fijn om tijdens het werken of leren dingen af te kunnen vinken. Elk vinkje voelt aan als een beloning en op die manier komt het einddoel beter in beeld. En weten waar ik het voor doe, vind ik ontzettend belangrijk.

Toch is het werken met een (strakke) planning niet altijd je-van-het, want ook ik weet soms van geen ophouden en maak  dan een to do-list die ik nooit in één dag door kan werken. Gevolg: hoofd vol en stress en paniek in de tent. Nee, beter is het om voor jezelf realistische doelen te stellen en drie tot vier belangrijke items op je lijst te plaatsen. En om ervoor te zorgen dat je naast productief ook nog eens prettig te werk kunt gaan, deel ik vandaag vijf manieren om je hoofd tussendoor lekker leeg te maken.

  1. Hardop praten – Natuurlijk kun je ervoor kiezen om regelmatig met je vriendinnen of een professional te spreken over de dingen die je dwarszitten. Maar wat mij het afgelopen jaar enorm heeft geholpen om rust te creëren, is het hardop praten over ‘de problemen’ van dat moment. Ik heb dus heel vaak tijdens het afwassen, schoonmaken of een dutje van I. door het huis gelopen en hardop nagedacht over wat er (even) niet goed ging, waar dit probleem door veroorzaakt werd en wat ik eventueel kon doen om het probleem op te lossen of in mindering te brengen. En geloof het of niet, maar dankzij al die uren dat ik tijdens een onzichtbaar publiek heb gesproken, heb ik zoveel over mezelf geleerd. Het heeft mij dus daadwerkelijk geholpen bij het in kaart brengen van problemen en ik ben me in een paar maanden tijd zoveel beter gaan voelen.Ook wanneer je tegen een leer- of werkgerelateerd probleem aanloopt, wil het er hardop over praten best tot nieuwe inzichten leiden. Lees eens hardop voor wat je al uitgewerkt hebt of daag jezelf uit met een vraagstuk waar je nog geen passende oplossing voor gevonden hebt. Want waarom lukt het maar niet om een goede tekst uit je mouw te schudden? En waarom wil je bijvoorbeeld iets voor je kind?
  2. De natuur in – Of het nou een uurtje onkruid wieden in je voortuin is of het banjeren met je hond door het bos: even naar buiten gaan om je hoofd leeg te maken, zal door iedereen aangeraden worden. Botvier je frustraties op het mos dat tussen de tegels groeit of geniet eens extra van de natuur om je heen. En tijdens zowel het tuinieren als wandelen creëer je genoeg rust om je heen zodat je voldoende opgeladen bent voor weer een nieuwe studiepoging.
  3. Sporten – Hoewel ik zelf meer fan ben van het ongedwongen bewegen (lees: wandelen, fietsen, even boodschappen doen of een stuk skeeleren) kan ik me goed voorstellen dat sporten voor veel mensen een perfecte uitlaadklep is. Want naast dat een tijdje intensief bewegen ervoor zorgt dat je letterlijk beter in je vel komt te zitten, word je er ook écht een stuk gelukkiger van. Sporten zorgt namelijk voor het aanmaken van endorfine en laat dat nou net een geluksstofje zijn dat je in tijden van hard werken of studeren best extra kunt gebruiken.Tip: omdat ik echt een noob op het gebied van hardlopen ben, verwijs ik je graag door naar leuke blogs die over deze sport gaan. Het blog van Japke bijvoorbeeld (da’s een oud-studiegenoot van me) of het van Annemerel. (Want als ik je nou advies moet gaan geven, kan ik je alleen vertellen dat je bij H&M leuke leggings kunt scoren en ze op hardloop-geest.nl hardloopschoenen in de aanbieding hebben.)Tip 2: als je niet zo van het rennen bent, maar wel graag intensief sport, zou je ook aan yoga kunnen gaan doen. Want geloof me: da’s alles behalve je armen en benen in een bepaalde positie houden. Op het blog van Debby lees je daar nog meer over.
  4. Niks doen – Het is oké om even niet te bewegen, te schrijven of na te denken over je belangrijke taken. Gun jezelf dat moment in een makkelijke stoel of op bed zonder dat je gesponsorde blog, paper, huiswerk of huishouden door je hoofd heen spookt. Ik kan me nog goed herinneren dat ik tussen het leren door bewust even ging slapen om me zo weer op te laden. (Natuurlijk wordt dat al lastiger als je op kantoor aan het werk bent of een drukke peuter in huis hebt lopen, maar gun jezelf de luxe als het wél kan.)
  5. Wees creatief – Bak koekjes, maak een fotoalbum, typ een blog. Kortom: houd je bezig met heel leuke dingen. En als het eindproduct van je creativiteit ook nog eens lekker, mooi of nuttig is, dan heb je het dubbel zo goed voor elkaar. ;)

En wat doe jij als het even teveel wordt? Deel je tip als reactie, ik ben benieuwd!

Liefs Olga

Vorige post Volgende post

10 reacties

  • Reply Maart '17 2 mei 2017 at 14:09

    […] Loopt je hoofd over en weet je even niet meer wat je moet doen? Ga dan even tuinieren, de natuur in of praat hardop tegen jezelf over dat wat je dwarszit. Of bekijk mijn andere tips. […]

  • Reply Dit was maart '17 • daarwaseens.nl 30 april 2017 at 23:45

    […] Loopt je hoofd over en weet je even niet meer wat je moet doen? Ga dan even tuinieren, de natuur in of praat hardop tegen jezelf over dat wat je dwarszit. Of bekijk mijn andere tips. […]

  • Reply Mylène 27 maart 2017 at 06:38

    Hardop praten ga ik ook eens proberen. Ik schrijf wel veel, maar hardop praten doe ik eigenlijk nooit. Sporten en de natuur in vind ik trouwens ook echt heerlijk. Dat eerste ga ik zo maar eens doen :)

    • Reply Olga 5 april 2017 at 16:39

      Het lijkt heel gek om hardop te gaan praten, maar ik vind het nu dus heerlijk om te doen. Denk dat ik elke dag wel even hardop praat over iets dat me ‘dwarszit’. En heel vaak lucht het dan ook wel op of vind ik zelf een oplossing voor mijn ‘probleem’. :)

  • Reply Saar 24 maart 2017 at 20:18

    Tegen mezelf praten of hardop helpt inderdaad. Ik doe het vaak onder de douche. Zo kom ik vaak tot rust of kom ik tot goede ideeën.

    • Reply Olga 5 april 2017 at 16:41

      Onder de douche ga ik dan vaak zitten en doe ik niks, alleen maar staren en lekker van het (extra) warme water genieten. Of, als ik me niet zo goed voel, dan ga ik even een potje zitten huilen en is het daarna wel weer over. Even haren kammen en nagels lakken en ik ben na zo’n sessie weer herboren. :D

  • Reply Mariele 22 maart 2017 at 14:17

    Handige tips, ik vind hardop praten sowieso een hele goede, als je iets moet onthouden of kwijt bent werkt dat bij mij ook echt top!

  • Reply Dina 21 maart 2017 at 09:49

    Deze dingen werken ook altijd heel goed als mijn hoofd even ontploft!

  • Reply Jenn 21 maart 2017 at 09:33

    Even lekker wandelen of hardlopen, de tuin in of letterlijk van me af schrijven :)

    • Reply Olga 5 april 2017 at 16:41

      Ja, tuinieren is dan ook wel fijn om te doen he? :)

    Laat een reactie achter